Wednesday, May 12, 2010

Kehilangan

Salam. . .lama dah aku tak menjenguk Falique. . .mungkin disebabkan kepayahan mendapatkan line internet di hostel ni membuatkan aku mengabaikan Falique. . .dan mungkin juga semakin aku bertungkus lumus dalam minggu perperiksaan ni, semakin aku hiraukan Falique. . .hmm. . . . .

Alhamdulillah. . .kali ni dapat kesempatan untuk aku ziarah Falique dan berkongsi memori- memori yang beraneka ragam selama berenggang dengan Falique. . .

'Kehilangan'. . . .

bunyi pun dah sedih. . .jadi entri kali ni agak emosi sedikit, cuma aku ingin luahkannya kepada Falique. . .

Dua tiga minggu kebelakangan ni, aku dihadiahkan oleh Allah dengan bermacam-macam bentuk emosi yang sangat menggundah hati. . .bermula dengan 'kehilangan' angah, adikku yang terpilih untuk menjalani Progam Latihan Khidmat Negara (PLKN) di Kem Kepimpinan Gemilang, Gopeng, Perak. . .angah adalah yang aku harapkan untuk menjaga keluargaku di rumah sementara aku dalam pengajian di kampus. . .nak diikutkan, memanglah aku mampu balik ke rumah memandangkan jarak rumahku dengan kampus agak dekat juga. . .tetapi perkara itu sangat sukar untuk aku lakukan. . .banyak tugasan-tugasan yang diberikan oleh pensyarah yang perlu dihantar mengikut waktunya. . .diselangi dengan beberapa ujian dan kuiz serta kerja-kerja persatuan yang aku perlu selesaikan. . .bukan tak nak balik. . .hmm. . .jadi memang aku harapkan angah. . .tetapi angah perlu ikut latihan ni. . .dan aku sangat faham keadaan ni sebab aku juga bekas pelatih PLKN. . .harap ibu dan ayah faham akan keadaan aku. . .

Selepas peristiwa itu, aku dihadiahkan pula dengan seorang sahabat baru. . .aku sangat senang hati dalam mengenalinya. . .aku tak mahu menceritakan keburukan sahabatku tapi aku ringkaskan disini yang aku telah 'hilang' kepercayaan terhadapnya. . .dia cuba untuk sembunyikan sesuatu daripadaku dan aku telah dapat menghidunya. . .aku sangat terkesan dengan sikapnya. . .aku tak percaya dia telah mengkhianati kepercayaanku terhadapnya. . .

Kemudian, peristiwa yang akan aku ceritakan ni baru berlaku 3 hari lepas. . .aku telah 'kehilangan' sebuah buku yang boleh dikatakan sebagai sebahagian diari hidupku. . .buku McD yang selalu aku bawa merata-rata dalam kampus ni. . .buku tempat aku mencatit memori-memori sebelum dan semasa berada di kampus ni. . .ilmu-ilmu tentang persatuan. . .santapan rohani yang aku peroleh daripada pelbagai ceramah, tazkirah, usrah, dan juga semasa kuliah dalam kelas. . .'kehilangan' ini yang sangat memeritkan. . .aku rasa seperti hilang sebelah tangan untuk aku terus mencatit ilmu. . .hilang sebelah kaki yang aku gagahi melangkah mencari sesuap ilmu. . . hilang sebelah sayap untuk aku terbang mengharungi sisa-sisa hidupku di kampus. . . . . .

"Allah dah selamatkan kau daripada terus bersahabat dengan dia. . ."

"dik, semua ni terjadi sebab Allah nak buktikan bahawasanya hanya Dia yang patut kamu bergantung dan berharap. . ."

2 kata-kata ni sangat-sangat membantu aku mengwal emosiku. . .kata-kata yang membantu aku mendidik nafsuku. . .kata-kata yang membuka benak fikiranku. . .aku seperti hilang pedoman. . .aku terlalu mengharapkan pada angah. . .pada kepecayaan dalam persahabatan. . .pada buku yang hanya sekadar buku. . .tanpa aku sedari, aku sedang mengharap pada makhluk Allah. . . . . .hanya makhluk Allah. . . . . . .

Ampuni dosa-dosaku wahai Pemilik Sekian Makhluk. . . . .aku terleka dalam emosiku. . . aku tersasar daripada sunnah rasulMu. . . .ampuni aku ya Allah. . .sungguh Kau berhak mengambil pinjaman yang Kau berikan kepadaku. . .aku redha dengan 'kehilangan' ini daripada aku 'kehilangan'Mu ya Allah. . . . . . .

1 comment:

  1. Salam..lama sifu menanti khabar berita..sabar la ye..Allah takkan menguji hambaNya diluar batasan kemampuan si hamba...setiap kepahitan yang dirasa akan terselit sama kemanisannya sebab Allah akan datangkan kegembiraan selepas duka menyapa..semoga terus kuat meredah kehidupan...

    ada masa nanti,tambah la aksesori kat Falique ni...nampak berseri sikit..hehe..

    ReplyDelete